peter-rasmussen-interview

Når specialet bliver til virkelighed

Der kan være mange gode grunde til at folk vælger at uddanne sig, men for Peter var det tydeligt, at han ville blive bedre til at kunne forudsige morgendagens udfordringer. Ønskescenariet ville være, at få en bedre evne til at tilpasse sig, fokusere på nytænkning, lige så vel som det at have et øje for potentielle udfordringer i fremtiden.

 

Læs Peter’s historie her:

”Specialet har været et afsæt til videre formidling af strategier og har gjort disse eksekverbare” udtaler Peter Rasmussen.

I det lange løb vidste Peter, at en MBA in Strategic Thinking hos Business Institute også skulle ende ud i et speciale og allerede tidligt i processen havde Peter en ide om, hvad det skulle involvere. Peter var i sit studieforløb i gang med at købe sig ind i en virksomhed, og det var netop dét, som han ønskede at specialet skulle omhandle. I forbindelse med udarbejdelse af specialet lå fokus både på virksomheden, Peter var på vej til at købe sig ind i, og den teoretiske tilgang til virksomheden hos Business Institute.

Implementeringen af specialet i virksomheden krævede mere end blot idéer. Jeg har haft lige så stor interesse for virksomheden inden jeg startede på uddannelsen som efter færdiggørelsen af denne. Mit drive er en stor del af min identitet, og har været med til at få min plan til at lykkes.

Helt specifikt gik Peters overvejelser på, hvilke salgskanaler og produktgrupper, som der skulle fokuseres på. Samt hvor stor en del af forretningen, som skulle blive ”inhouse” eller outsources. Derfor blev dette omdrejningspunktet for specialet.

 

Implementering af speciale

Specialet gav Peter en god indsigt i, hvilke mulige udfordringer han kunne komme ud for, ved at blive partner i virksomheden. Efter nøje overvejelser stod det klart for ham, at han skulle være en del af selskabet.

 

Bestyrelsen fik lov til at læse specialet igennem, og der blev diskuteret vision med henblik på, hvad vi i virksomheden havde kapital til at gøre.

 

Strategierne fra specialet blev ikke kørt stringent igennem i virksomheden, men de fleste elementer blev gjort eksekverbare. Dermed kunne tankerne fra specialet overføres direkte til virksomheden, som under alle omstændigheder havde besluttet sig for at eksekvere Peters handlingsplan.

Undervejs var der ”bump på vejen”, ligesom der vil være i hvilken som helst anden virksomhed ved udfoldelse af nye idéer. Ressourcerne var særligt én knapfaktor, som virksomheden manglede i forhold til at kunne udføre planen fra specialet. Derfor måtte Peter og virksomheden fokusere på, hvordan ressourcerne i virksomheden skulle allokeres for at sikre, at idéerne gik fra plan til handling. 

Jeg gik ned i gear, da jeg skulle gøre mig overvejelser omkring, hvorvidt jeg skulle købe mig ind i virksomheden SACKit eller ej. Jeg gik derfor ikke efter en topkarakter i specialet, men diskussioner på holdene og undervisningsdelen har været givende i forhold til nysgerrigheden omkring specialet.

I dag har Peter fået nogle af de aspekter, som han har arbejdet med i specialet, inkorporeret i virksomheden. Derfor kan man i dag besøge virksomhedens Showrooms, hvor det er nemmere at få en idé om produktets kvalitet, design og indretning i eget hjem.

Godt nok er Peter langt med sine planer for virksomheden, men verden står ikke stille, og det gør Peter heller ikke; han er allerede i gang med de næste skridt for virksomheden, og med sine strategiske evner ser han altid fremad mod nye mål. Hvem ved hvad det kan ende ud i?