Jesper fandt tid i en travl kalender
Jesper har begge ben plantet solidt i den jyske muld. Han har haft 20 års jubilæum som administrerende direktør i Scandi Byg – så her er han også solidt plantet. Virksomheden er i god vækst og en del af Danmarks største entreprenørkoncern MT Højgaard. Med 20 års praktisk erfaring har Jesper om nogen indsigt i, hvad det vil sige at være leder, og hvordan ledelsesfeltet har skiftet form gennem årene. For at supplere de mange års praktisk erfaring og imødekomme fremtidens udfordringer, har Jesper valgt at læse en MBA in Strategic Thinking hos Business Institute.
Læs Jespers historie her:
“Mit navn er Jesper Hoffmann. Jeg er administrerende direktør i Scandi Byg – en entreprenørvirksomhed beliggende i Løgstør med ca. 270 ansatte. Jeg er 51 år og oprindeligt uddannet bygningskonstruktør. Jeg har mange års praktisk erfaring med at drive virksomhed, og da jeg besluttede mig for at supplere min praktiske erfaring med en uddannelse valgte jeg Business Institute, fordi jeg betragter dem som en kvalitetsbevidst uddannelsesinstitution.”
Hvorfor MBA in Strategic Thinking og Useful Education?
Jesper Hoffmann har siddet som administrerende direktør siden 1996, og har længe været på et punkt, hvor han følte, at det ville være interessant at knytte mere teoretisk viden til den praktiske erfaring. “I 2014 fandt jeg endelig plads i en travl kalender til at tage en MBA in Strategic Thinking. I dag er jeg glad for, at jeg valgte at finde tid til forløbet, da det har givet mig nogle nye vinkler på mit virke som topleder.
Jeg har kunnet bruge indholdet af undervisningen fra et meget tidligt tidspunkt i forløbet. Kunsten består i at anskue undervisningen som en buffet af forskellige teorier, som man via de løbende modulopgaver får et praktisk kendskab til. Jeg skulle derfor ikke ret langt hen i modulerne, før jeg stødte på elementer, som jeg implementerede i mit daglige arbejde. Selvom disse værktøjer ikke nødvendigvis kommer til udtryk direkte, bringer jeg dem i spil i min daglige adfærd og ageren i organisationen.”
Gennem mit MBA forløb har jeg tilegnet mig en teoretisk ballast, jeg ikke havde før. En spændende proces, både fagligt og personligt, og resultatet er, at jeg i dag har en større strategisk og organisatorisk indsigt, end jeg havde, da jeg begyndte. Jeg har fået en stærkere teoretisk indsigt og nye ledelsesredskaber.
“Elementet af sparring og samarbejde, som ligger i at skrive modulopgaver sammen med andre studerende, har ligeledes givet mig meget værdifuld læring. Den type proces skaber mange forskellige inputs og vinkler på de teorier og metoder, som man beskæftiger sig med. Det kræver selvfølgelig noget ekstra dedikation at holde ens kontakter ved lige efter studiet, men der er ingen tvivl om, at hvis man gør, har man gennem uddannelsen fået etableret sig et værdifuldt netværk.
Jeg oplever, at undervisningen har været med til at forme mig som leder i en positiv retning. Der har været en sund og diversitet mellem de studerende. Personligt havde jeg mere praktisk erfaring end boglig ballast at trække på, mens andre kom med mere uddannelse end praktik i bagagen. På den måde kunne vi supplere og hjælpe hinanden, og jeg fik det fokus på de teoretiske aspekter af uddannelsen, som var hele formålet for mig personligt.
Et helt konkret resultat af forløbet har været, at jeg har prioriteret at få ansat en HR-chef i virksomheden. Uddannelsen gav mig en erkendelse af, at der var behov for et positivt potentiale i at opgradere vores HR-funktion.”
Hvordan er Business Institute som sted?
“For mit vedkommende har besøget hos Business Institute været en behagelig oplevelse. Det er et godt studiemiljø, som man ikke kan sætte en finger på. Der hersker en behagelig stemning på stedet, og det gælder alt fra undervisere til medarbejdere. Niveauet har ligeledes været godt; undervisningsformen og faciliteterne er i top.”
Hvorfor uddannelse hos Business Institute?
“Jeg vil anbefale Business Institute af flere årsager. Dels er der en rigtig god atmosfære, og dels praktiseres der i min optik en hensigtsmæssig undervisningsform, hvor man har valgt at benytte undervisere, som har erfaring fra det virkelige erhvervsliv. Således får man adresseret de nyeste teorier, men stadig med afsæt i det teoretiske grundlag, som modulerne lægger op til. Der en god veksling mellem 80’er, 90’er teori og de allernyeste metoder og modeller. Der er således ikke kun fokus på teorier, som har stået og samlet støv på reolerne, men der bringes også de nyeste tanker i spil.”
Virksomheden skal i 2016 fastlægge de kommende års strategi, og Jesper er overbevist om, at uddannelsen hos Business Institute vil komme ham til gavn i denne proces. Jesper henviser til den værktøjskasse, som han har med fra sin MBA, som betyder, at han kan forholde sig metodisk og kritisk til såvel interne som eksterne inputs. På den måde vil han sikre, at strategien bliver præcis og eksekverbar over de kommende år.
Business Institute takker Jesper Hoffmann for hans tid og ønsker ham held og lykke med de kommende år!