michael-dahl-interview

Bør lederen altid være den, med de bedste ideér?

Agilitet og ideskabelse står højt på mange organisationers ønskeliste, men det kan være svært at få skabt i praksis. Læs hvordan MBA in Corporate Entrepreneurship har givet Michael Dahl, COO i Cadesign A/S, en værktøjskasse til bedre værdiskabelse i virksomheden.

 

Læs Michaels historie: 

Michael Dahl sidder til daglig som COO i Cadesign form A/S, som er et visionelt marketingsbureau. Hans arbejdsopgaver spænder bredt lige fra ledelse af produktionen til strategiarbejde og udvikling af nye produkter. Alt sammen med fokus på optimering af værdiskabelsen over for kunden.

For at Michael og resten af organisationen kan optimere deres arbejde yderligere, valgte Michael en MBA in Corporate Entrepreneurship som supplement til sin erhvervserfaring. Hos Business Institute tilegnede han sig en bred teoretisk værktøjskasse, som gav afsæt til videretænkning og optimering af værdiskabelsen i Cadesign form A/S.

Specialets overvejelser gik derfor på: ”Hvordan kan vi i vores organisation håndtere det marked vi opererer i? hvordan kan vi udfordre kunden på deres problemstillinger, fokusere på værdi og mening i stedet for blot funktion?”, udtaler Michael.

 

Specialeskrivningen og dets indvirkning har særligt åbnet øjnene for, at vi som organisation skal være opmærksomme på, at når vi har flere sælgere i udlandet, så kræver det opfølgning og læring indenfor den nyeste teknologi, process og produkter, samt indsigt og klarhed omkring virksomhedens vision. Vores sælgere skal gerne komme med mere indsigt til vores kunder, lige såvel skal alle andre i organisationen, som har kundeengagement – det handler om mere end ”bare” produktet.

 

Organisationskultur

Med dette in mente spiller kulturen i virksomheden også en vigtig rolle, mener Michael: “Lederen finder ikke altid idéen, men kulturen og medarbejderne skaber idéen. Flere hoveder er bedre end ét, og derfor skabes de gode idéer som regel gennem flere meninger. Dog skal der være balance mellem driftsdelen og dét at være kreativ i form af den innovative procestankegang.

For at skabe værdi hos kunden, er det derfor også vigtigt at have styr på sin organisation først og den kultur, der indgår, udtaler Michael. Derfor har sælgerne også spillet en vigtig rolle i forbindelse med implementeringen af specialet og hele processen forinden dette. På hvilken måde skal de støttes og vejledes? Hvilke processer skal de indgå i? og hvordan skaber de bedst mulig værdi for vores kunder?

Når de forskellige sælgere sidder placeret i forskellige lande, kan det være en udfordring at få dem inddraget, set fra et ledelsesperspektiv. Derfor kræver det mere distanceledelse og her fandt Michael og organisationen ud af, at Live Streaming i forbindelse med insight workshops, kunne skabe kommunikationen og vejen mellem ledelsen og sælgeren. Derfor kan wokshops internt i virksomheden nu fungere bedre med sælgere, der er placeret eksternt i andre lande, udtaler Michael.

Jeg er en del af et visuelt marketingsbureau og derfor er vi som organisation indforstået med, hvordan teknologien fungerer samt, hvilke platforme vi skal interagerer med. Derfor betyder det også, at vi som virksomhed er godt funderet i forhold til teknologiens kunnen og er bedre rustet til at rådgive og udfordre vores kunder.

 

Hurtig omstilling 

Michael som er COO og hans kollega, som er CEO har derfor været glade for at have en hurtig indflydelse på virksomhedens beslutninger og dermed få idéer omsat hurtigt. Samtidig er Michael også en arbejdshest uden lige, som gerne tager en udfordring op og giver alt hvad han har. Som Michael selv udtaler;

Hvis bare jeg gør mit bedste og samtidig kan kigge mig selv i øjnene og sige, at jeg har gjort hvad jeg kunne, så kan man ikke gøre mere.

Derfor sigter Michael Dahl i dag efter at få optimeret værdiskabelsen over for kunden, men også optimeringen af viden inden for teknologien internt og eksternt i virksomheden: ”Kunden skal inspireres og have et mere nuanceret billede af, hvad vi egentlig har at tilbyde dem, samt hvilke problemstillinger vi kan hjælpe dem med. Derfor er handleplanen nu klar, da jeg i mit speciale hos Business Institute har fået vendt en masse problemstillinger samt fået en anvendelig værktøjskasse, som kan hjælpe hele organisationen videre mod virksomhedens fælles vision.

Læs om Michaels uddannelse ved at trykke her