business-institute.dk bruger cookies til trafikmåling, optimering af sidens indhold og markedsføring. Når du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.

how to establish values in a small team

Hvordan skaber du værdi i et mindre team?


Af Amelia Friedman Kilde: Harvard Business Review Når man har et mindre team er det nemmere at skabe de fælles værdier i virksomheden. Klargør de fælles værdier fra start af, så ingen i virksomheden er ét sekund i tvivl om, hvad virksomheden står for og, hvor der skal arbejdes hen imod. En fælles forståelse skaber grundlaget for sammenholdet i et team og danner en fælles kultur.

”Klargør dine værdier i virksomheden fra dag 1”, udtaler Tony Hsieh, som har startet Zappos.

Når man har et mindre team er det nemmere at skabe de fælles værdier i virksomheden. Klargør de fælles værdier fra start af, så ingen i virksomheden er ét sekund i tvivl om, hvad virksomheden står for og, hvor der skal arbejdes hen imod. En fælles forståelse skaber grundlaget for sammenholdet i et team og danner en fælles kultur.

Er du i gang med at starte en mindre virksomhed eller befinder du dig allerede i en? Så læs her og få et par råd med på vejen:

 

Skab de fælles værdier sammen og sørg for at have disse ting i mente:

Giv medarbejderne muligheden for at reflektere over forskellige muligheder:

Start med at reflektere over virksomhedens nuværende værdier – dem som ubevidst er inkorporeret i virksomheden, men som ingen har klargjort. Derefter kan man spørge hver enkelt medarbejder, hvilken værdi vedkommende bidrager med til virksomheden. Samtidig kunne et spørgsmål også lyde; ” Hvad har succesfulde medarbejdere tilfælles? Samt hvilke værdier er med til at skabe vej til at interagere med hinanden og kunden”

Skab idéerne sammen og organiser dem derefter:

En plan kunne være at starte med at lave en brainstorming over mulige idéer over virksomhedens værdisæt. Derudfra vælger man hver især 10 af de bedste, mest fangende idéerne, som skal være med til at skabe et overblik. Næste fase bliver derfor at rangere dem og skære endnu mere ind til benet. Jo mere præcise, jo bedre.

Identificer værdier:

Efter rangering af værdierne fra 1-10, arbejdes der nu med at få idéerne kortet ned. Nr.1 på en medarbejders liste giver 10 point, hvor nr.10, derimod giver 1 point. Sammen kan man derudfra skabe et overblik over de bedst rangerede idéer. I fællesskab kan disse diskuteres med henblik på at få valgt de bedste værdier for virksomheden.

Diskuter udfordringer:

Fokuser særligt på disse spørgsmål, når der skal diskuteres mulige udfordringer:

  • Hvad betyder denne værdi for os som virksomhed?
  • Hvordan får vi formidlet denne?
  • Kan det blive misfortolket?
  • Hvordan vil vi evaluere denne adfærd?
  • Hvordan vil det ændre vores relation til vores forbindelser? 

Integrer værdier:

En ting er at diskutere og komme frem til virksomhedens værdier, noget andet er rent faktisk at få dem integreret i virksomheden. For at sikre sig, at man får disse integreret bedst muligt, er man nødt til at lægge en strategi. Denne strategi bør klargøres over for alle i virksomheden, så det står klart, hvordan de valgte værdier skal inkorporeres i virksomheden. Herudfra er der kun én ting at gøre – håb på at det bliver taget positivt imod og ellers bør man gå igennem trinene igen, for at ændre på mulige udfordringer.