business-institute.dk bruger cookies til trafikmåling, optimering af sidens indhold og markedsføring. Når du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.

At være kundeorienteret skaber miljøvenlig innovation (1)

Customer Orientation Drives Environmental Innovation


Af Chrestina Munkholm Ib Kilde: Insead.edu At være miljøbevidst er ikke nødvendigvis en byrde for virksomheden, det kan faktisk være en del af mere kundeorienteret innovation, skriver Professor Hubert Gatignon fra Insead.

Virksomheder med fokus på miljøet og deres CSR forstår at lade sig involvere i den verden de er en del af, og bør derfor også at have fokus på, hvad kunden efterspørger.

Kunden som går ind for bæredygtighed har et ansvar for at tage bæredygtige beslutninger, når det kommer til deres relation til virksomheden, og hvad de køber. For at virksomheden kan få fat på disse kunder, bør de have fokus på nytænkning og innovation inden for det bæredygtige område, her kommer innovation ind i billedet. Kundeorienterede virksomheder samler, som regel, mere kritisk markedsinformation, anerkender nye kundemuligheder, og tilfredsstiller kunden ved at levere de produkter eller tjenester som kunden efterspørger. Dette kræver derfor, at virksomheden udbyder det ”rigtige” produkt som kunden efterspørger.

Samtidig skal der også være fokus på nye potentielle kunder, som kan få virksomheden til at skabe yderligere innovation i form af en ny efterspørgsel. Kundetilfredshed er en vigtig drivkraft for implementeringen af ​​miljøledelsespraksis. Virksomheder skal integrere miljøspørgsmål i deres strategiske marketing- og miljøledelsespraksis, for at få bedst mulig kenskab til kunden. På denne måde vil man som virksomhed opnå et mere kundeorienteret syn med fokus på miljøvenlig innovation – både internt i produktionen, men også færdigproduktet til slutbrugeren.