business-institute.dk bruger cookies til trafikmåling, optimering af sidens indhold og markedsføring. Når du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.

Why Your Organization Needs an Innovation Ecosystem

Why Your Organization Needs an Innovation Ecosystem


Af Alexander Osterwalder og Yves Pigneur Kilde: Harvard Business Review Alexander Osterwalder og Yves Pigneur er hjernerne bag Business Model Canvas og beskæftiger sig med omsætning af strategi til praksis. I denne artikel har de fokus på vigtigheden i at anvende økosystemer til at opnå succesfuld innovation.

Moderne forretningsmiljøer er under hastig forandring, og det er en af grundene til, at økosystemer er blevet et vigtigt emne for virksomhedsledere. Alexander Osterwalder og Yves Pigneur mener ikke, at man i denne tid kan centralisere værdiskabelse og beslutningstagning - især ikke, når man taler innovation. De understreger vigtigheden i, at ledere rækker udover deres egne kompetencer for at få sejrende idéer og i stedet fokuserer på at skabe et økosystem, der muliggør, at idéer kontinuerligt kan opstå. At opbygge et økosystem kræver, at man udvikler kompetencer til at udforske nye idéer, eksperimentere, acceptere fiaskoer og arbejde med eksterne partnere.

Hvor skal man starte?
Det første skridt er at se, hvordan man kan styrke sit interne innovationteam. Her kan man anvende en portefølje tilgang, der indebærer, at man afprøver flere små projekter og sporer fremskridt gennem nøgleparametre, så som customer willingness to pay, og ved at øge investeringerne i de projekter, der skaber fremdrift. For at denne proces skal kunne fungere, bliver man som leder nødt til at indse, at ikke alle projekter vil blive succesfulde.

Men selv med de bedste in-house talenter og innovationsprocesser kan virksomheder ikke forvente at få sejrende idéer på egen hånd. Derfor kræver et samlet innovationsøkosystem et samarbejde med eksterne innovatører. Dette har succesrige tech-virksomheder så som Alibaba gjort - ifølge Financial Times genererer Alibaba over en tredjedel af deres indtægter fra investeringer i eksterne startups.

I banksektoren har flere også fundet det nyttigt at arbejde med eksterne startups. Når man tager det høje antal af nye startups og teknologier i betragtning, kan man ikke forudsige, hvilke startups, der i sidste ende vil vinde markedet. Den bedste måde at finde ud af dette på er ved at arbejde med startups - at skabe en samarbejdsplatform, der giver mulighed for, at sejrende idéer kan komme frem.

Nordea, Spar Nord og Danske Bank har alle medfinansieret og sponseret oprettelsen af Copenhagen Fintech - en institution, der giver store finansielle institutioner adgang til at investere og samarbejde med startups. Thomas Krogh Jensen, CEO af Copenhagen Fintech, understreger overfor Osterwalder og Pigneur, at samarbejde med startups har givet institutionerne en hurtig markedsvalidering samt global skala. Ole Madsen, Senior Vice President af Spar Nord fortæller ligeledes, at de i Spar Nord har skabt en åben platform, hvor fintech-startups kan bygge og teste deres apps. Formålet er at give innovative startups adgang til en platform med banklicens og et stort kundegrundlag. Som modydelse får Spar Nord adgang til de nyeste fintech-innovationer.

Når man tilgår innovation via økosystemer udnytter man både talenter indenfor og udenfor den pågældende virksomhed. Og dette er en vigtig måde at reagere på et konkurrencedygtigt og stadigt skiftende forretningsmiljø. Hvis ledere ønsker at bygge en bæredygtig vækstmotor for virksomheden, er de nødt til at skabe de rette betingelser for, at de bedste idéer kan hentes.

 

close
Hvad kan vi hjælpe med?
ring til os eller udfyld formular
phone
Man-fre: 9-13
+45 98 18 80 00
location_on
Business Institute
Vesterbro 18
9000 Aalborg

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Din besked indeholdte et forbudt ord

perm_identity
mail_outline

Tak for din email.
Vi kontakter dig snarest.

mail_outlineHvad kan vi hjælpe med?