Chrestina Munkholm Ib

Quiet

The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking

'Quiet - The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking' er en fantastisk bog af den tidligere Wall Street jurist Susan Cain, der fortæller, hvor meget organisationer mister, fordi de udadvendte medarbejdere overstråler de indadvendte. Vi bygger vore organisationer på teamwork, hvor kreative og introverte har svært ved at få indflydelse på trods af, at de ofte har de bedste ideer. Bogen har ligget på alverdens bestsellerlister og giver et helt nyt syn på de stille og tænksomme mennesker, som bliver presset i baggrunden, fordi vi i gennem et århundrede har skabt et samfund og en erhvervskultur, som alene belønner de talende og handlende personligheder.

Summary

Moderne virksomheder er udsat for et kæmpe tab af talent og produktivitet, fordi tænksomme og socialt tilbageholdne medarbejdere har svært ved at trænge igennem organisationen med deres ideer og forståelse for dybere sammenhænge. Det er et af budskaberne i Susan Cains bog  ”Quiet - The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking” eller som det hedder på dansk “Ro – styrken ved at være introvert i en højtråbende verden”.

Hele vort samfund er bygget op på team- og gruppearbejde. I skolerne sidder børnene ikke længere for sig selv og lærer, de sidder i grupper og diskuterer. På universiteterne er det tilsvarende og gruppen går endda sammen op til eksemen. Stort set hver eneste erhvervsvirksomhed bygger tilsvarende på teams. Teams er blevet byggeklodserne i moderne erhvervsliv; det handler ikke mere om individualitet men om ”teamwork” og ”groupthinking”.

Det er et problemet ifølge Susan Cain, for hvert 3. menneske er dette en arbejdsform, som slet ikke passer til deres personlighed. Det er gruppen af  ”introverte” mennesker, dem, der aldrig siger ikke så meget i plenum men hellere vil sidde for sig selv og arbejde i fred og ro frem for at slås for deres ideer i fuld offentlighed. Resultatet af virksomhedernes teamwork bliver derfor, at de udadvendte og socialt dominerende medarbejdere kommer til at præge arbejdet uforholdsmæssigt. Teamet følger normalt den mest dominante – det vil sige den ekstroverte – og så snart den introverte kan mærke, at han ikke har opbakning i gruppen, trækker han sig i diskussionen. Og det er et problem, fremhæver Susan Cain, da det derfor ikke er de bedste ideer, som vinder, men ideerne fra de mennesker, som er bedst til at tale. Det svækker teamets produktivitet og innovationskraft og er et kæmpe problem over en bred form for Vestens virksomheder.

”Vi udformer vore arbejdspladser omkring det ekstroverte ideal”, skriver hun. ”vi skal sidde i store åbne kontorlandskaber uden plads til fred og ro, hvor brainstorming sessions kan slå ned som ildstorme over forskrækkede stille medarbejdere. Den mest højrøstede og socialt selvsikre, som er hurtigst på fødderne den pågældende dag vinder, hvorimod den tænksomme og stille velorienterede kollega sjældent får noget at skulle have sagt.

Vi lever i et samfund, hvor det opfattes, som en fejl at være indadvendt, på trods af, at mindst en tredjedel af os er det.  Nogle forskere siger ,at det er hver anden af os. Der er forældre, der sender deres børn til psykolog, fordi de mener, de ikke er udadvendte nok. På Harvard Business School, hvor man uddanner nogle af erhvervslivets mest indflydelsesrige ledere, er socialisering nærmest gjort til en ekstremsport, hvor det handler om at slå sin dominans igennem i omgivelserne.

Det holder ikke i længden for nogle af grupperne, fastslår Susan Cain. En masse introverte mennesker prøver at spille med på de ekstrovertes betingelser, men får bagefter følelsen af, at de svigter sig selv og deres egen personlighed.  Det vi har behov for, er en balancering af indsatsen fra introverte tænkere og ekstroverte handlere. Virksomhedernes ledelser skal sikre, at der gøres plads til de indadvendte medarbejdere, så deres specielle kompetencer kan komme i spil. Men de introverte skal også selv bevæge sig uden for deres komfortzone. De skal ikke optræde som ekstroverte; de skal tage scenen som introverte og på deres egen stille måde, blive bedre til at fortælle, hvad de mener og huske på at mange af verdenshistoriens største bidragsydere har betegnet sig selv som introverte fx Abraham Lincoln, Eleanor Roosevelt, Charles Darwin, Albert Einstein, Rosa Parks, Bill Gates, Larry Page, Steven Spielberg og J.K. Rowling.

Som læseren sikkert har fornemmet er også Susan Cain et introvert menneske. Hun brugte 7 år på at researche og skrive sin bog og næsten et år til at forberede sig til at kunne fortælle om den i offentlighed. Da hun skulle fremlægge bogen som et TED-foredrag, var hun rystende nervøs og kunne bagefter ikke huske, hvad der var sket. Men hun gjorde det godt; mere end 10 millioner mennesker har set og hørt hendes foredrag om bog 'The Power of Introverts'.

Susan Cain næste skridt er, hvad hun kalder The Quiet Revolution, hvor hendes mission har 3 mål: at udrydde store kontorlandskaber og give mennesker plads til eftertænksomhed, at hjælpe institutioner til at træne introverte ledere og endelig støtte stille børn.

Bogen er relevant for alle introverte mennesker, som pludselig har få stemme og kan genkende sig selv, men i lige så høj grad de ekstroverte, der nu har chancen for at forstå deres stille kolleger og lære, hvordan de bedre kan samarbejde i fremtiden. Bogen er vel researchet med en masse spændende cases. Typisk arbejde fra en introvert forfatter! Susan Cain minder i sin stil om Malcolm Gladwell –  klar, nytænkende og på intellektuelt eventyr. Det er en varm anbefaling, som i øvrigt deles af Bill Gates.