globe

Den globale pandemi har givet samfundets systemer og værdier en karusseltur. Woke-bølgen søger at sætte nye rammer for moderne menneskers adfærd og opfattelsen af verden, den Nobelpris-nominerede Greta Thunberg raser mod de voksne, metoo og BLM-kampagner har flyttet den offentlige mening fra det, der er ulovligt, til det, der er uanstændigt, alt imens klimaforskere stiller nye krav til mennesker, virksomheder og samfund.

Men alle disse nye krav og tendenser stritter i forskellig retning. Vi skal spise kunstigt kød, mens vi skruer op cafeens varmelampe, og i takt med at politikerne vedtager nye klimamål, konkurrerer de om at sende flere penge ud til befolkningen med det formål at få forbruget i vejret, så økonomien styrkes.

De nye krav udspringer ikke fra toplederne; det globale lederskab er elegant trådt et skridt tilbage og har besluttet at give det højtråbende folk, hvad de vil have uden at bekymre sig om den højere mening og de store linjer. McDonald’s erstattede plastik-sugerøret med ét af papir og Jyske Bank udsteder kreditkort af genbrugsplast for at begrænse havenes plastikforurening. ”Og vi kan også sætte et regnbueflag på vores website, hvis I synes”.